måndag 28 november 2011

P90X


Kör en liten uppdatering här med hur det går med mitt nya projekt. "Vad tusan har du nu börjat med? Du kommer dumpa skiten om en vecka.." tänker alla jag känner. Am I right eller am I right? ;)

Jag lovar att jag ska försöka med all kraft jag har att fortsätta med den här träningsmetoden i MINST en månad. Själva programmet är 90 dagar och självklart ska jag försöka. Efter 30 dagar kan jag känna efter lite - är det något för mig eller ej?
Jag har hört att det tar 30 dagar för kroppen att skapa nya vanor, jag ger min kropp 30 dagar.

Metoden jag testar heter P90X, det är 11 eller 12 (nu blev jag osäker) olika träningsvarianter, varje träningstillfälle är 1 timme. Plus cirka 30 minuter extra magträning som man ska göra efter varje pass. Jag däremot börjar nog inte med magträning förrän nästa vecka, vill känna att jag hänger med i alla olika varianter först.

Idag körde jag "Chest and back" och är precis som det låter, bröst och ryggövningar. Mer armövningar skulle jag nog säga, haha. Kan bero på att mina armar är lika starka som nudlar och de fick rejält med stryk idag. Snittade 100+ push-ups (olika varianter av push-ups) och 200+ ryggreps.
Nog för att instruktörerna gjorde dubbelt så många reps än mig, ibland tre gånger fler..
Men jag är riktigt nöjd med min insats med tanke på hur svaga mina armar är.

Jag tog förebilder, helkroppsbilder alltså. Framsida, baksidan, sida och vriden. Med två olika handmodeller.
Tänker iiiinte visa dem i bloggen, haha. Jag fick ju komplex bara av att titta på dem, att publicera bilderna hade fått mig att sticka huvudet långt ner i sanden, struts-style.

Imorgon är det nya tag. Plyo X - plyometrics som det heter så fint på engelska. Det passet är tydligen det tuffaste passet som P90X erbjuder och jag har sett folk gråta utav det här träningspasset. Så det blir intressant..
Särskilt med tanke på att mina armar är slutkörda från idag, kunde inte ens schamponera håret eller raka armhålorna i duschen efteråt. Phew..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar